18 juni 2024

Veel duurzaams te zien op festival Groen!

Duurzaamheid lijkt een bijna platgetreden woord, het wordt zo vaak gebruikt. Toch was Hét Duurzaamheidsfestival van Wijdemeren: Festival Groen bij de Warinschool afgelopen zaterdag allerminst versleten. Integendeel, fris en fruitig voor jong en oud, een zinvolle markt om met kleine stapjes te laten zien hoe we onze leefomgeving vorm kunnen geven zonder de aarde uit te putten. Neem nou het upcyclen van Gaetan Dirven die een bureaustoel ombouwt tot een kandelaar of Richard Majoor die afval tot kunst omtovert. Of ga naar het Repair Café om je kapotte strijkbout te laten repareren voordat je een nieuwe koopt. Duurzaamheid in optima forma. Bij Krijg de Kleertjes op de Dwarsweg 6 kun je elke eerste dinsdag van de maand gedragen kleding omruilen. Myrna van Wijk, directeur van de Warinschool, legt uit dat haar school een UNESCOschool is waar kinderen leren bewust om te gaan met hun omgeving. Het plan voor een groener schoolplein is al gereed. Mats en Sylvano van de Warinschool drentelen rond bij de Kleedjesmarkt van de kinderen. Mats hoort veel over duurzaamheid in de klas en Sylvano zou wel wat geld willen hebben om iets te kopen. Want, er zijn ook lekkere dingen van de Koffiekade, de pizzapunten van Mrs. Italy en ijsjes van N-Ice aan de Vecht. Met een hoogwerker van de brandweer kun je niet alleen een blik werpen op het festival, maar ook de zonnepanelen tellen. Anouk, Tessa en Meike Zeldenrijk maken zelf armbandjes en kettinkjes, vaak van oude sieraden van moeder of oma. Bij Buiten Boost leer je ‘anders’ paardrijden. Susanne van Wijk zegt dat het zorgt voor meer zelfvertrouwen en dat een bepaalde methode met visuele elementen helpt bij bijvoorbeeld klokkijken. Voor een non-toxic leven kun je terecht bij de essentiële oliën van Het Olieflesje van Paulien Breitsma. En zo is er nog veel meer te beleven, Oerrr van Natuurmonumenten, het Energie Collectief Wijdemeren, Vers van ’t Land groenten en fruit en planten van Zorgkwekerij Kostelijk. Zelfs de statafels zijn in hergebruik, van ouwe blauwe pallets. Duurzaamheid op kleine schaal, in een lekker zonnetje, op een gezellig schoolplein.